Opera
Centrum Kongresowe ICE Kraków
KUP BILETY

Orfeo & Majnun – o spektaklu

Na scenę wchodzi Narrator i przywołuje dwie dziewczyny: Lejlę i Eurydykę. Te z kolei przyzywają swoich ukochanych: Orfeusza i Qaysa (później nazwanego „Majnun” – szalonym). Tak oto zaczyna się opera Orfeo & Majnun: na scenie rozgrywa się opowieść o miłości pełnej poświęceń i zarazem tragicznej, prowadzącej bohaterów do kresu życia, ale i do granic szaleństwa. Dwa mity dwóch wielkich kultur, uniwersalna historia rozgrywająca się w różnych sceneriach i społecznościach, natura współodczuwająca z bohaterami i towarzysząca ich cierpieniom…

Licząca tysiące lat historia Orfeusza i Eurydyki wraz z innymi greckimi mitami współtworzy podwaliny kultury europejskiej, stając się także przedmiotem niezliczonych późniejszych interpretacji i przetworzeń w różnych dziedzinach sztuki – od sztuk pięknych po teatr i operę. Podobną rolę w świecie islamu pełni opowieść o Majnunie i Lejli, po raz pierwszy spisana pod koniec XII wieku przez perskiego poetę Nizamiego. Opera Orfeo & Majnun, powstała jako część międzynarodowego projektu o wymiarze społecznym, pokazuje, ile wspólnych elementów można znaleźć w pozornie odległych kulturach, jak wiele nas łączy już dzisiaj – i jak można (i warto!) pracować nad tym, by te związki jeszcze wzmocnić.

W realizowanych w różnych miastach Europy spektaklach bierze udział doborowe grono muzyków i solistów, występują w nich także złożone z utalentowanych melomanów chóry i zespoły społeczne. O integrującym charakterze Orfeo & Majnun świadczy chociażby fakt, że w dziele tworzenia warstwy dźwiękowej opery uczestniczyło aż trzech artystów: francusko-palestyński kompozytor, muzyk i śpiewak Moneim Adwan (autor partii wokalnych śpiewanych w języku arabskim oraz współtwórca ich orkiestracji), swobodnie operujący w różnych stylistykach – od jazzu po muzykę klasyczną – kompozytor, dyrygent i pianista Howard Moody (jego wkładem w całość dzieła były części opery przeznaczone na chór) oraz belgijski kompozytor i muzyk Dick van der Harst (odpowiedzialny za partię „zachodnią” muzyki, ale też współpracujący z Moneimem Adwanem przy orkiestracji fragmentów „orientalnych”). Pomysłodawczynią i autorką libretta jest austriacka pisarka i reżyserka Martina Winkel, a wspólnie z nią za stworzenie artystycznej wizji opery Orfeo & Majnun odpowiada izraelsko-austriacki reżyser specjalizujący się w wielkoformatowych projektach o charakterze partycypacyjnym Airan Berg.

 

Kompozytorzy o muzyce:

Wykorzystałem okazję do wspólnego improwizowania z Moneimem Adwanem, by lepiej zrozumieć język arabskiej muzyki. Fortepian i oud tworzą kompozycję zupełnie nieoczekiwaną – i właśnie o to chodzi! Graliśmy w sali prób Théâtre de la Monnaie przez godzinę, nie rozmawiając, po prostu oddając pole muzyce, splatając nasze muzyczne style i odmienne tradycje. […] Tę wolność zawarłem później w moich kompozycjach na chór, w nadziei, że różne kulturowe światy, dźwiękowe palety i systemy akordów mogą (również) znaleźć wspólny język.

Howard Moody

 

Kiedy jesteś jednym z trzech kompozytorów, musisz starać się odnaleźć swoją drogę z poszanowaniem muzyki pozostałych. Razem chcemy osiągnąć rezultat piękny i spójny, satysfakcjonujący dla wszystkich. Tak, to może być trudne – ale przecież jest możliwe! I czasem spływa na nas szczęście – bo odnaleźliśmy właściwe rozwiązanie. Mam wrażenie, że publiczność nie będzie w stanie rozróżnić, gdzie kończy się melodyka arabska, a zaczyna zachodnia… Odbiorca będzie miał odczucie, jakby stał przed obrazem malowanym wieloma rękami.

Moneim Adwan

 

Podział zadań w miarę pracy ustalił się następująco: Howard Moody napisał partie chóru, Moneim Adwan skomponował muzykę Lejli – część „arabską” – a ja wyobraziłem sobie muzykę Orfeusza i Eyrydyki: „zachodnią” oprawę całości. Zająłem się także końcową redakcją, a zwłaszcza aranżacją (w tym uzupełnieniami i skrótami) i orkiestracją (która polegała na określeniu poprzez instrumentację kolorystyki każdego fragmentu). […] „Budowanie mostów” między różnymi muzycznymi stylami – na tym niejako polegała moja praca.

Dick van der Harst

Bilety

Bilety, w cenie 25 zł (I strefa) i 15zł (II strefa)

Zakupu biletów można dokonać przez portal www.eventim.pl oraz w 8 punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków zlokalizowanych pod poniższymi adresami: ul. Szpitalna 25, ul. Powiśle 11 (Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego), ul. Józefa 7, ul. Konopnickiej 17 (Centrum Kongresowe ICE Kraków), pl. Wszystkich Świętych 2 (Pawilon Wyspiańskiego), Rynek Główny 1/3 (Sukiennice), ul. św. Jana 2 oraz os. Zgody 7.

KUP BILET

OPERA

w innych miastach